tel.: +420 519 323 050

Podmalba na skle

 

Podmalba na skle „Svaté příbuzenstvo“

 

Technika polychromní malby nanesené na zadní stranu průhledné skleněné desky (vrchní barvy se přitom pokládají nejdříve) je známa již od středověku a během 18. století se stala základem jednoho z nejvýraznějších odvětví lidového výtvarného umění. Přispěla k tomu krize ve sklářském oboru, která donutila jednotlivé řemeslníky hledat nové způsoby obživy. Postupem času vzniklo několik dílen specializujících se na malování obrázků pro venkovské odběratele; dílny odebíraly tabulkové sklo přímo ve sklárnách nebo je kupovaly od podomních obchodníků. V průběhu 19. století se poptávka po obrázcích natolik zvýšila, že rozšiřující se produkce nabývala sériového charakteru. Ke konci století však toto tolik žádané zboží z trhu vytlačují značně levnější a dostupnější zarámované barvotisky. 

Malby na skle, které si venkované většinou kupovaly na výročních trzích z upomínkových i náboženských důvodů, se zavěšovaly ve světnici v tzv. svatém koutu. Takto vyzdobená „parádní izba“ s často velikým množstvím svatých obrázků se nacházela i v každém bohatším stavení na Podluží. Významným střediskem výroby podmalby na skle se pro jihovýchodní a západní Moravu již koncem 18. století staly Ždánice a okolí. Pravděpodobně právě odtud pochází i svatý obrázek z etnografického fondu břeclavského muzea, jehož datace spadá do druhé třetiny 19. století. 

Tato podmalba na skle má typické bílé pozadí, jemné kontury, zářivé barevné tóny, výrazně rustikální (lidový) malířský projev a dekor planých růží. Námět obrázku, Svaté příbuzenstvo,  odpovídá tradičním náboženským tématům, vycházejících z římskokatolické věrouky. Motiv Kristova příbuzenstva se ve výtvarném umění na sever od Alp objevuje od 15. století a svůj literární základ má nejen v Písmu, ale i ve Zlaté legendě Jakuba de Voragine a ve Zjevení sv. Collet Boilet. Obrazy s touto tématikou mohou mít několik variant, ta naše představuje Svatou rodinu – tedy P. Marii, sv. Josefa a Ježíška a širší příbuzenstvo, zde zastoupené Mariinými rodiči sv. Annou a sv. Jáchymem. Postava sv. Anny, patronky vdaných žen a babiček, získala zejména v 18. a 19. století velikou oblibu a v lidovém umění se s ní setkáváme poměrně často. Pevný vztahu a láska v širším příbuzenstvu byly důležité křesťanské hodnoty zejména ve venkovském prostředí, kde dlouho zůstávalo běžným soužití několika generací pod jednou (tehdy doškovou) střechou.

 

 PhDr. Alena Káňová 

Vstupné

Synagoga 50/25 Kč
Lichtenštejnský dům 50/25 Kč
Zámecká věž 40/20 Kč

Než budete pokračovat

Snažíme se náš web neustále vylepšovat. A k tomu potřebujeme data. Sbíráme je pomocí cookies, které nám pomáhají analyzovat návštěvnost a následně přizpůsobit obsah a reklamu. Pokud se sběrem cookies nesouhlasíte, klikněte zde.

Cookies - nastavení

zavřít

Snažíme se náš web neustále vylepšovat. A k tomu potřebujeme data. Sbíráme je pomocí cookies, které nám pomáhají analyzovat návštěvnost a následně přizpůsobit obsah a reklamu. Pokud se sběrem cookies nesouhlasíte, klikněte zde.

Správa předvoleb souhlasu

Nezbytné cookies

Bez nich se web neobejde. Zajišťují, aby vše fungovalo, jak má.

vždy povoleno

Marketingové cookies

Shromažďují informace, které pomáhají k lepšímu přizpůsobení reklam vašim zájmům.

Personalizační cookies

Se zapnutým personalizovaným cílením budeme zpracovávat informace o vašem chování na webu. Díky tomu jsme vám schopni nabídnout to, co vás zajímá.

Analytické cookies

Pomáhají nám zjistit, kdo navštěvuje náš web a jak ho lidé používají. Díky těmto datům můžeme efektivně pracovat na vylepšování obsahu i funkčnosti.